پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182571
تأثير تحريم‌ها بر روي اقتصاد بستگي به رويکرد دولت دارد/ به نظر مي رسد غربي‌ها قصد ندارند تحريم ها را بردارند
تاریخ انتشار : 1394/05/25 11:58:57
نمایش : 991
يک کارشناس مسائل اقتصادي اذعان داشت: اگر رويکرد دولت به سمت گشايش ارتباطات اقتصادي با دنياي بيرون پيش برود و با جذب سرمايه گذاري و فناوري همراه باشد، مي تواند مفيد واقع شود اما همين موضوع هم مشروط به اين مي شود که طرف غربي به تعهدات خود عمل کند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، عبدالمجيد شيخي، کارشناس مسائل اقتصادي و استاد دانشگاه شهيد بهشتي در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي، شبکه اطلاع رساني راه دانا، تأثيرات توافق و اتفاقاتي که بعد از اجرايي شدن آن مي تواند در کشور رخ بدهد اظهار داشت: تأثيرات توافق و به وجود آمدن تغيير در روند اقتصادي کشور تنها با فرض اين مطرح مي شود که طرف غربي به تعهدات خود عمل کند و تحريم ها برداشته شده و در نهايت توافق اجرايي شود.

وي با تأکيد بر اين نکته که به وجود آمدن تأثيري در روند اقتصادي کشور به رفتار دولت در قبال گشايش ارتباط با دنياي بيرون بستگي دارد خاطر نشان کرد: اگر دولت بخواهد روابط ديپلماسي اقتصادي را گسترش بدهد بايد به نوع روابط دقت داشته باشد.

مشاور سابق وزارت جهاد کشاورزي افزود: اگر رويکرد دولت صرفاً ميدان دادن به کالاهاي آماده خارجي در اثر واردات باشد، توليد داخل تخريب شده و قطعاً الگوي مصرف خراب شده و به ضرر اقتصاد خواهد بود؛ اين موضوع نه تنها اثر مفيدي بر اقتصاد کشور ندارد، بلکه وضع اقتصاد از اين چيز يهم که هست بدتر مي شود.

اين کارشناس مسائل اقتصادي اذعان داشت: اگر رويکرد دولت به سمت گشايش ارتباطات اقتصادي با دنياي بيرون پيش برود و با جذب سرمايه گذاري و فناوري همراه باشد، مي تواند مفيد واقع شود اما همين موضوع هم مشروط به اين مي شود که طرف غربي به تعهدات خود عمل کند.

شيخي همچنين خاطر نشان کرد: در حال حاضر با گذشت زمان از توافق دشمن نشان داده است که نه تنها کوتاه نيامده است، بلکه حتي قصد برداشتن تحريم ها را هم ندارد؛ اين اتفاق روي ميزي که افتاده است و توافق روي کاغذ آمده و ثبت شده است مي تواند تا حدي منجر به شکسته شدن ساختار تحريم‌ها شود.

وي در ادامه افزود: با همين وضعيت هم بايد مواظبت شود که رويکرد ما به سمت جذب سرمايه گذاري، سرمايه هاي همراه با فناوري و توليد کالاهاي هاي تک يا پيشرفته باشد نه اينکه کالاهاي غير ضروري را وارد کنيم.

مشاور سابق وزارت جهاد کشاورزي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه شرايط اقتصاد مقاومتي در دوران پسا تحريم چگونه مي‌شود خاطرنشان کرد: براي اقتصاد مقاومتي بودن در شرايط تحريم و يا خروج از اين شرايط تفاوتي نمي‌کند.

استاد دانشگاه شهيد بهشتي با بيان اينکه رويکرد اقتصاد مقاومتي توجه به درون سازي استعدادهاي توليد در داخل کشور است، خاطرنشان کرد: ما نسبت به عملکرد دولت هيچ اميدي نداريم و پيش بيني ما اين است که آنها بدقولي مي کنند اما چه توافق بشود چه نشود بايد رويکرد ما درون سازي استعدادهاي توليد باشد.

شيخي در ادامه گفت: توانايي هاي زيادي در کشور وجود دارد که به خاطر بد ترکيب کردن عوامل توليد، سوء مديريت‌ها، يا گرايش‌هاي زيادي که به واردات و توجه به دست بيگانه در حال ضايع شدن هستند؛ بسياري از زمين هاي کشاورزي بکر مانده است.

وي يادآور شد: سياست هاي اخير دولت در خصوص وارد که از سوي مسئولين اتخاذ شده است، ضربه شديدي در يک سال گذشته به توليد نيمه رمق فعلي کشور وارد کرده است و بايد از همين الان به دولت تذکر داد که به جاي اينکه به دست دشمن توجه کنيد، خرابي هايي که خود در توليد به وجود اورديد را اصلاح کنيد.

مشاور سابق وزارت جهاد کشاورزي با اشاره به ورود هيأت هاي اقتصادي کشورهاي اروپايي به ايران، اظهار داشت: رويکرد کشورهاي خارجي در برخورد با ايران در دوران پسا تحريم نشان دهنده پتانسيل و انگيزشي بود که آمريکا آن را متوقف کرده بود؛ به عبارت ديگر کشورهاي غربي هستند که به ارتباط اقتصادي با ايران نيازمند هستند.

اين کار شناس مسائل اقتصادي با اشاره به حضور گسترده هيئت هاي اقتصادي اروپايي گفت: بايد از موضع قدرت با اين هيئت ها برخورد شود و ازحضورشان ذوق زده نشويم؛ نبايد رفتار ما به گونه اي باشد که آن ها تصور کنند همچون دوران قبل از انقلاب، دروازه هاي واردات کشور را به روي کالاهاي آماده و مصرفي شان باز مي کنيم.

عضو هيئت علمي دانشگاه ضمن تأکيد بر اينکه راهبرد ما در قبال اين هيئت هاي اروپايي بايد اين باشد که آنها را تنها با انگيزش‌هاي توليد و گسترش زيرساخت‌هاي آن بپذيريم يادآور شد: نبايد به راحتي نبايد اجازه دهيم که الگوي مصرفي ما را از اين وضعي که هست بدتر کنند. دولت بايد درالگو و نظام تجاري فعلي که مورد هجمه قرار گرفته و مخصوصاً با بي تدبيري وزير دولت فعلي وزارت صنعت و معدن و تجارت دچار صدمه بزرگي شده، تجديد نظر کند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html